PASSO

KERÉKPÁRTÚRA MESSZEBBRE ÉS MAGASABBRA...

 

A technika ördögéről 4 - Meghajtás, nyereg, egyebek

 

Meghajtás:

Ez alatt természetesen a hajtómű és középcsapágy, a pedál, a lánc és a fogaskoszorú egységét értem.

Hajtómű és középcsapágy: Jónéhány paraméter van, amire jobb odafigyelni! Nehéz is eldönteni, hogy hol kezdjem, de megoldom valahogy. A hajtóművön található fogaskerekek azaz lánctányérok száma lehet 1, 2 vagy 3 (régebben láttam 4-eset is). Túrázásban elterjedtek a 3 tányéros hajtóművek, nagy áttételtartományt biztosítanak, ez ugye kell a nagy emelkedőkhöz (szugera). Többféle fogszámú lánctányéros hajtóművek elérhetők: a montikon főleg 22-32-44, a trekkingeken/túragépeken főleg 28-38-48-asok és 26-36-48-asok találhatóak. Az inkább túrázásra szánt országútikon (tehát nem a Tour de France mezőnyéből mazsolázva) is 3 tányéros hajtómű van, ezek a tányérok még „erősebbek": például 30-39-50-es fogszámúak. Persze más fogszámú hajtóművek is elérhetőek, csak néhány jellemző példát akartam leírni! Ezek persze kombinálhatók is, túragépemre is rárakhatok montihajtóművet, de erre csak nagyon speciális körülmények között lehet szükség. Az adja magát, hogy hátul 8 vagy 9 sebességes rendszerek esetében olyan hajtómű kell, ami azzal kompatibilis. Vannak 8 és 9-es rendszerrel egyaránt megbízható hajtóművek, de a gyárilag 8-asok általában jól viselkednek a 9-es rendszer esetében is.

Következő pont, a hajtómű és középcsapágy együttesében keresendő, ugyanis ma már többféle szabvány létezik. A leghagyományosabb négyszögtengelyes rendszer elérhető a Shimano-nál és a Truvativnál is, csakhogy említsek két nagy gyártót. Előnye ennek a rendszernek, hogy olcsó és könnyen szerelhető, de merevsége kisebb. A Shimano Octalinkje és a Truvativ és egyéb gyártók (pl.: RaceFace) által létrehozott ISIS rendszer már sokkal jobb ebben a tekintetben. A mai legmodernebb hajtóművek integrált tengelyesek, nagyon merevek, ami azt eredményezi, hogy kevesebb energia vész el a rendszerből hajtás közben. Döntsük el, mire van pénzünk, de nehezebb túrázóknak a merevebb rendszereket javaslom. Én tökéletesen megvagyok a négyszögtengellyel és az ISIS-szel.

Következő a hajtókarhossz: A leggyakoribb méretek: 170, 172.5, 175 mm-es karhossz. Minél hosszabb a lábunk annál hosszabbat célszerű venni. Egyben vett gépen persze az is adott. Ha nagyon nem válna be, később lecserélhetjük.

Pedál: A leghagyományosabb pedáloktól kezdve a csúcsszuper patentpedálokig sokminden szóba jöhet. Aki sokat teker, előbb vagy utóbb előnyben fogja részesíteni a komolyabb pedálokat. Klipsz használata is sokaknak bejön (ekkor spéci cipőre sincs szükségünk), én próbáltam, de nem nyerte el a tetszésemet. Nekem a Shimano SPD pedáljai a kedvenceim, de szeretem a Ritchey-ket is. Aki most kezdi a kerékpározást, túrázást ne induljon el patentpedállal, mert szokni kell! Komoly balesetet is szenvedhetünk. Amikor annak idején megvettem az első SPD-met, felszereltem az országútimra és rögtön egy néhány napos kis túrára indultam. Egy kereszteződésben meg kellett állnom, ahol két rendőr várakozott. Mivel tudtam, hogy azon a szakaszon tilos volt kerékpározni, eleve feszült volt a helyzet, de úgy döntöttem, természetes viselkedésemet látva, a rendőrök nem fognak szólni. Amikor megálltam mellettük, persze elfelejtettem, hogy a biciklihez vagyok „erősítve" így a lábuk elé dőltem. Jól kiröhögtek, és talán pont ezért felejtettek el megbüntetni.

shimano_pdm-540.jpg

Shimano PD-M540 SPD pedál, az egyik oldalán taposóval

 

Lánc: Sokféle létezik. A legfontosabb szabály az, hogy a megfelelő rendszerrel kompatibilis legyen.

 

Fogaskoszorú: Fontos megjegyezni, hogy a régebbi és az egyszerűbb típusok egybe vannak építve a racsnival és menettel szoríthatóak az agyra. Ezeket nemes egyszerűséggel „racsni"-nak is hívják. A modernebb rendszerek esetében a racsniszerkezet az agyban van, ez esetben a fogaskeréksor neve: kazetta. Az áttételtartományok széles tárháza vár ránk a racsnik és a kazetták esetében is. Azért az új gépek többsége kazettával van szerelve, aki magának építi a kerékpárját annak is a kazettát javaslom. A monti áttételek főleg 11-32 illetve 11-34 tartományba esnek, ezt használják a trekkingek/túragépek is. Az alsó kategóriákban létezik egy Megarange nevű áttételezés, ez azonban a legnagyobb marketingfogások egyike csupán. Ekkor a legnagyobb fogaskerék szinte kimagaslik a többi közül, azt a látszatot keltve, mintha tényleg nagy lenne. Azonban ez csak optikai csalódás, a komoly fogaskoszorúk mindegyikének akkora a legnagyobb fogaskereke: 34-es (manapság már létezik 36-os is a 10 sebességes rendszereknél). Viszont ezutóbbi esetben finoman adagolhatjuk az áttételeket egészen a legkönnyebb fokozatig, míg a Megarange esetében egy nagy ugrás van, közte pedig semmi! Mind 8, mind 9 sebesség esetében a Shimano és a Sram fogaskoszorúit tudom ajánlani, de léteznek még egyéb gyártók is.

 

Nyereg:

Mivel az utolsók között térek rá, azt a látszatot keltem, mintha mellékes lenne. Holott épp ellenkezőleg: a túrák egyik legsarkalatosabb pontja, igazi mumus és szörnyeteg illetve a legjobb barátunk egyaránt válhat belőle! Sajnos igazán bevált recept nincs, sok gyártó szolgál rengeteg különböző termékkel, de amíg nem próbáltuk nem tudhatjuk, mi fogja véresre törni vagy gyengéden simogatni hátsó felünket! Pontosabban egy bevált recept azért csak van: Brooks! Elsőre nem túl bizalomgerjesztőek az ódon külsejű bőrnyergek, de higgyétek el, a legjobb nyereg a világon! Az 1800-as évek közepe óta gyártják szinte változatlan formában, a modern szintetikus típusok elbújhatnak mellette. A használat során átveszi fenekünk formáját, így teljesen személyre szabott lesz. Tény, hogy nálunk nehezen beszerezhetőek és drágák is, de tényleg ég és föld a különbség!

brooks_b17.jpg

Brooks B17-es nyereg Vaude nyeregtáskával

 

Csomagtartók:

Előre és hátra egyaránt szerelhetőek, a túrakerékpárok elmaradhatatlan kellékei. (folytatás később, bővebben kifejtve!)

 

Világítás:

Sokféle elérhető manapság, az a lényeg, hogy legyen. Nyáron a sarkkörön túli területeket leszámítva bárhol ránk sötétedhet, magashegységekben pedig sok a több kilométeres alagút.

 

Kulacstartó:

Nem csak a sivatagban gyötörhet a szomjúság, ráadásul nagyobb fizikai erőnlétet igénylő műveleteknél (például felfelé tekerés - megint szugera), jobban is fogy a folyadék. A legtöbb túravázon legalább két kulacstartó felfogatására van lehetőség, illetve sok típuson egy harmadik is. Én a 3 kulacstartós megoldásért vagyok oda, mert a gyakori vadkempingezés miatt estére is kell egy kis főzővíz, fogmosóvíz stb.

 

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 22
Tegnapi: 11
Heti: 66
Havi: 767
Össz.: 480 968

Látogatottság növelés
Oldal: A TECHNIKA ÖRDÖGÉRŐL 4. ALAPOK: Meghajtás, nyereg, egyebek
PASSO - © 2008 - 2024 - passo.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »