PASSO

KERÉKPÁRTÚRA MESSZEBBRE ÉS MAGASABBRA...


Ajánlott (túra)felszerelés 1:


Bevezetés gyanánt (mert megszoktam, hogy mindent bevezetek...):


A kerékpár (mint olyan) kitárgyalása után alighanem ismét forró talajra tévedünk...

Na nem azért, mintha kényes lenne a téma, felőlem mindenki annyi bugyit-gatyát visz magával, és olyat amilyet csak akar, de ez az a témakör, amiben az a szerencsés leginkább, ha mindenki saját kárán tanul. Úgy biztos jobban fog rögzülni: A KERÉKPÁRTÚRA NEM AZ AZ ELFOGLALTSÁG, AMIKOR KERÉKPÁRUNK MAXIMÁLIS TEHERBÍRÁSÁT TESZTELJÜK!!! Ne fogadjatok meg semmilyen tanácsot, mert úgyis arra fogtok gondolni olvasás közben, hogy a Ti stílusotok más, nektek kell TV és plüssmacigyűjtemény is az útra. Aztán legközelebb már garantáltan átgondoljátok! Különben is, akinek plüssállat elvonási tünetei lennének, az szerezhet magának túra közben is, vannak hágók ahol legalább 30 féle plüssmormotát árulnak, én is hoztam a húgomnak és a menyasszonyomnak a Stelvio-ról.

Természetes, hogy vannak rövid és hosszú túrák, és hogy a hosszabbakra általában több cucc kell. Nem is akarok senkit ilyen általánossággal zaklatni, mert hamar elhagyja az oldalt. De azt azért gondoljuk át mi az amire tényleg szükségünk van! A hangsúly ezen van. Előfordulhat, hogy nagyon felpakoltan indulunk útnak, mert „sokmindent" betervezünk, a „sokmindenhez meg sokminden kell...". Nem is érezném úgy, hogy alapom lenne bárkit kioktatni, ha nem lettem volna már én is kényelmetlen helyzetben emiatt. Vittem már én is feleslegesen egy rakás cuccot túrára, de volt olyan is, hogy szintén jól fel voltam pakolva, de ahhoz a túrához kellett is a felszerelés. Ezekről a későbbiekben még szót ejtek, mert az sem mindegy, hány oldalról is közelítünk a „felesleges cucc" kifejezéshez.


A kerékpáros túratáskák:

Akármit is viszünk magunkkal, nagyrészt a túratáskáinkba tesszük őket. Így nyilvánvalóan vannak olyan tulajdonságok, amikkel jó ha bírnak ezek a táskák: strapabíróság, teherbírás, vízállóság, egyszerű, de masszív felfogatási lehetőség. Több cég is ráállt a kerékpáros táskák gyártására, de nem mindegyik válik be maradéktalanul, ha hosszú útra indulunk. A legjobb márkák, amelyek elérhetőek Közép-Európában a Vaude és az Ortlieb, de folyamatosan bővül a kínálat, egyre több megbízható termék jelenik meg hazánkban (igyekszem majd mindennek utánajárni és frissíteni honlapomat ebben a témakörben is). Csak a kamionponyva szerű anyagból készült táskák igazán strapabíróak és megbízhatóak, ezekre nem is kell külön vízálló huzatot mellékelni. A profi modellek merev hátlappal és nagyszerű rögzítőszerkezettel készülnek. A rögzítés rendkívül erősen tartja a táskát a csomagtartón, de ha kell, egyetlen mozdulattal leszedhetőek. Elérhetőek első és hátsó túratáskák egyaránt, méghozzá többféle méretben. Ezen gyártók kormánytáskái is maximális védelmet nyújtanak az eső elől, ráadásul szintén egy mozdulattal leszedhetőek. Azért ajánlom ezeket bátran, mert magam is próbáltam több márka modelljeit is. Sajnos áruk azért tényleg nem alacsony, de ha abban gondolkodunk, hogy nem csak egy túrára fognak kelleni (gondolkodjunk abban!) akkor megéri. Egy profi hátsó táska 20-30.000 Ft jelenleg, de ha használtan jó állapotúhoz tudunk jutni olcsón, ne habozzunk. Ezeken kívül elérhetőek még vízálló termékek, melyek nem kimondottan kerékpártúrára készülnek (hanem barlangászatra, vízitúrára), de például hálózsákot beletenni és a csomagtartó tetejére „pókozni" kiválóak.


Súlyelosztás:

Ha hosszú útra indulunk sok felszereléssel, megfontolandó az első csomagtartó és túratáska használata. Azt mondják az az ideális, ha a súly 1/4-e-1/3-a van elöl. Nem jó, ha túlpakoljuk a kerékpár elejét, mert a kormányzás érzékenysége drasztikusan romlik. Tartózkodjunk azonban attól a betegségtől, hogy azt hisszük a komoly túrázó képéhez elengedhetetlenül hozzátartozik az első táska, és ezért mindenképpen akarunk egy párat előre is. Ha nem kell annyi cucc, elég lesz a hátsó csomagtartó is.

Példák:

purenfele.jpg

Egy jól megpakolt gép Törökországban, útban a Püren hágó felé. Ezen a túrámon két magashegyi gyalogtúrát is beépítettem a tervbe, ezért a kerékpározás szempontjából rengeteg felesleges dolgot is vittem magammal (túracipő, túrabot stb.). A két 4000 m magas vulkán megmászása azonban pótolhatatlan élményt jelentett. A kormánytáska és a hátsó táskák Vaude gyártmányok, az elsők (amelyek valójában hátsók) pedig Ortlieb.


dover.jpg

Egy másik rendesen felmálházott jármű a doveri kikötőben, a kompot várva. Ekkor azért volt nálam egy halom felesleges cucc, mert Dublinból "költöztem" haza Magyarországra, a cuccaimat csak nem hagyhattam ott... Táskák: Vaude. A hátsó "kupacon" egy vízálló "csőtáska" is látható, szintén Vaude.


dolomitok.jpg

Egy kevésbé - ha úgy tetszik: ideálisan - terhelt kerékpár a Dolomitokban (a Passo Pordoi alatt), hazafelé tartva egy háromhetes túráról. Vaude kormány-, Ortlieb hátsó táskák.


A túratáskák tartalma:

Na itt jön az, hogy mit vigyünk. Ez képlékeny, hiszen tényleg mindenkinek másra van szüksége, ráadásul az egyes úticélok szerint is változik. Ez a sokminden azért bizonyos pontokon átfed, főleg ezekre fókuszálok.

Ruházat: A túra célpontjának ismeretében szükséges összeválogatni. Nyári időszakban Európában talán csak Skandinávia az, ahová tényleg nem árt szigorúan tervezni, de az egyéb helyek nem vészesek. Még Skócia és Írország sem. A magashegységek sem sarkvidéki jellegűek nyáron, ezeknél inkább a kiszámíthatatlanság a fő probléma. Ezeken a helyeken lehet kimondottan meleg (a legmagasabb hágókon is), de a következő pillanatban leszakad egy kis hegyi zápor, vagy hózápor (ugye olyan is volt, hogy a Tour de France egyes szakaszait kellett módosítani a friss hó miatt - júliusban!). Nem árt azért előre tájékozódni egy kicsit az interneten.

A legfontosabb, hogy esőkabátot mindig vigyünk magunkkal. Ne képzeljük azt, hogy a nyári esők és záporok langymelegek, és kimondottan jólesik bennük a tekerés! Ráadásul azért nem árt, ha esőkabátunkat már teszteltük is előtte... Célszerű úgynevezett lélegzőmembrános anyagból készült esőkabátot beszerezni, kényelmesebb szabásúak és kevésbé lehet beléjük izzadni, de azért csodát ne várjunk. Több évig túrafelszerelésekkel foglalkoztam, kipróbáltam egyet s mást, a 100.000 Ft feletti kabátok is beáznak egy idő után, ráadásul erős fizikai igénybevétel esetén mindenképpen beleizzad az ember. Érdekes kérdés az esőnadrág. Régebben mindig vittem, de manapság leszoktam róla. Azért ennek ellenére egy kicsire összehajtható változat biztosan elfér.

Kerékpáros mezek és nadrágok: nem mindenki szereti ezeket, de - különösen a nadrágot tekintve - megfontolandó a használatuk ma már. Általánosságban: azért ne vigyünk minden napra tisztát. Tudom, hogy mindenkinek más az „igénytelenségi faktora" és honlapomon a lányokat is igyekszem túrázásra bírni (akik köztudottan jobban odafigyelnek az ilyesmire), de fogadjátok el: ha már nagyon koszos ki is lehet mosni, ezek hamar száradnak. Természetesen a kerékpáros nadrág a kényesebb téma. Ezek használati idejét lehet növelni feszülős outdoor alsóneműk használatával, de azért néhány naponta ezeket is célszerű mosni (mármint a nadrágot. Az alsóneműt azért ne hordjuk 5 napig). Én a leghosszabb utamra sem viszek 4-5 meznél és két nadrágnál többet. Hogy kell-e hosszú nadrág is? Ha nagyon északra megy az ember, akkor kellhet, de hidegebb hegyvidéki szakaszokra is beválhat, ugyanakkor helyette egy térd- vagy lábmelegítő is elég lehet.

Alsónemű, zokni: max. 5db, 5 pár

Egyéb általános ruházat: Azért lehet, hogy jó, ha valami vékony nyári rövid, vagy lecipzározható szárú nadrágunk is van egy pólóval városnézésekhez, vagy egyéb helyekre, ha emberként akarunk megjelenni. Ne vigyük túlzásba! Szmoking nem kell.

Meleg ruházat: Ezek kerékpározás közben és reggel-este a sátorban is kellhetnek. Kerékpározásra a legjobbak a kimondottan erre a célra készült meleg hosszúujjú mezek és a mellények. Ha van ilyenünk, már csak egy vékony polárpulcsira (fázósaknak, lányoknak persze vastag is szóba jöhet) lehet szükségünk, de azt azért rakjunk be a csomagba! Bunda, suba nem kell, nem nyájat megyünk terelni.

Lábbeli: Patentpedál esetén természetesen a megfelelő kerékpároscipőben tekersz. Ha nem használsz ilyen pedált, akkor olyan cipő, ami bevált. Mivel itt a túratáska tartalmáról van szó elsősorban, az a kérdés, kell-e tartalék. Én nem szoktam vinni, de valaki szokott. Azért egy kiadós néhány napos eső után jó szárazba bújni!

Láthatósági mellény (közismertebb nevén kukásmellény): Nem csak arról van szó, hogy bizonyos esetekben - köd, esti szürkület, alagút - jó, ha van. Egyes országokban kötelező is a viseletük városokon kívül! A boltokban kapható egyszerűbb kivitelű mellények is megteszik, de bizonyos kerékpárboltokban kaphatók speciális bringás láthatósági mellények is.

Íme:

melleny.jpg

A képet egy angol biciklitúrázó "kollega" készítette rólam, akivel Edinborough előtt futottam össze. Mivel ugyanolyan kerékpárunk volt, elbeszélgettünk egy kicsit. Ezen a szakaszon - mivel néhány km-t kénytelen voltam kissé forgalmasabb úton menni - felhúztam a kerékpáros láthatósági mellényemet.




Ez - csakúgy mint bármi, amit eddig leírtam - nem szentírás. Mindenki ki fogja tapasztalni, hogy miből mennyi ruhát kell vinni. Azt szerettem volna csak elérni, hogy elsőre sem vigyetek rengeteg felesleges dolgot.







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 8
Tegnapi: 35
Heti: 276
Havi: 837
Össz.: 470 296

Látogatottság növelés
Oldal: (TÚRA)FELSZERELÉS 1.
PASSO - © 2008 - 2024 - passo.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »